V souvislosti s šířením koronaviru se ve společnosti rozvířila diskuze ohledně pojištění. Mnoho lidí v něm vidí východisko ze svízelné finanční situace. Je tomu ale opravdu tak? Víte, na co všechno máte anebo naopak nemáte nárok? Dokážete říct, co všechno vaše pojistné smlouvy obsahují? A vyznáte se vůbec v tom, co vám pojišťovna říká?
Aleš Žárský, expert na pojištění online pojišťovací služby RIXO.cz, sepsal odpovědi na nejčastější otázky klientů v souvislosti s koronavirem.
1. Musel jsem zůstat doma s dětmi, protože je zavřená škola a děti nemá kdo hlídat. Pomůže mi v této situaci moje životní pojištění?
Pokud máte v rámci životního pojištění sjednáno pojištění ošetřování dítěte, pak by se mohlo vztahovat i na váš případ.
Jelikož nepůjde o typický případ ošetřování dítěte, jak je dohodnuto v pojistné smlouvě, můžete se někdy setkat s obtížemi. Pojišťovny po vás budou pravděpodobně požadovat příslušný formulář ČSSZ o ošetřování dítěte, který potvrzuje lékař. Během nouzového stavu jsou nicméně zavřené školy a lékaři formuláře nevydávají. Posouzení, jestli bude vyplaceno plnění i za takovou událost, bude tedy vždy na vstřícném rozhodnutí dané pojišťovny.
Například Kooperativa pojišťovna, pokud jde o ošetřování dětí, které se nemohou účastnit výuky, již u některých produktů upravila podmínky. K pojištění ošetřování dítěte bude možné doložit i formulář potvrzený školou.

2. Mám koronavirus. Jaká část smlouvy životního pojištění se na to vztahuje? Kryje mi moje životní pojištění náhradu mzdy?
V tomto případě by mohlo pomoci pojištění pracovní neschopnosti nebo pojištění hospitalizace z důvodu nemoci, která se sjednávají právě pro krytí výpadků příjmů souvisejících s nemocí.
U pojištění pracovní neschopnosti se pojistné plnění vyplácí po uplynutí sjednané doby, nejčastěji od 29. dne trvání neschopnosti. V pojistné smlouvě se nejčastěji píše, kolik peněz dostanete za den. Většina pojišťoven doporučuje částky nastavit tak, aby pokryly výpadek příjmu. Vyplacená částka ale nesmí spolu s náhradami od státu (např. sociální dávky) mzdu překročit, a proto se při výplatě pojistného plnění zkoumá výše příjmu klienta.
V případě pojištění hospitalizace se peníze vyplácí již od prvního dne, kdy jste v nemocnici. Pojistné podmínky jednotlivých pojišťoven přesně určují, jaké podklady má pojištěný doložit, aby mohly být peníze vyplacené. Nejčastěji to bývá propouštěcí zpráva z nemocnice.
Pokud by následky onemocnění koronavirem měly trvalejší charakter a způsobily by omezení či dokonce ztrátu vaší pracovní schopnosti, mohlo být vám s výpadkem příjmu pomoci pojištění pro případ invalidity.
3. Jsem malý podnikatel (např. kadeřník) a v tuto chvíli mám uzavřenou provozovnu. Kryje mi toto riziko životní pojištění?
Na tyto situace se životní pojištění nevztahuje. K tomu může posloužit pojištění přerušení provozu pro podnikatele, které se sjednává v rámci pojištění jejich majetku.
Nutné je ověřit příčiny, které jsou ve smlouvě zahrnuty, a také pečlivě zkontrolovat výluky. Například ČPP má v podmínkách výluku na úředně nařízené přerušení provozu. Allianz obvykle nabízí krytí jen při přerušení v důsledku požáru, řádění živlů, krádeže nebo třeba rázové vlny nadzvukových letadel. Ne však při pandemii.
Nicméně podnikatelské pojištění je hodně specifická oblast se spoustou smluv ušitých na míru, a je proto vždy nutné zkontrolovat konkrétní smlouvu a její podmínky.
4. Jsem v nařízené nebo dobrovolné karanténě. Vyplatí mi pojišťovna něco?
Teoreticky by mohlo pomoci pojištění pracovní neschopnosti nebo hospitalizace z důvodu nemoci. To ovšem v případě, kdy se daná pojišťovna rozhodne karanténu uznat jako skutečné onemocnění.
Tímto způsobem ke karanténě podle nejnovějších informací přistupuje Generali Česká pojišťovna a Kooperativa pojišťovna. Ovšem i tady bude záležet na konkrétním nastavení vaší smlouvy. Karanténa trvá obvykle 14 dní, pojištění pracovní neschopnosti se však vyplácí až po uplynutí sjednané doby, nejčastěji od 29. dne neschopnosti.