Pojistit si majetek před povodněmi, úderem blesku nebo krádeží se Češi už celkem naučili. Starat se o své pojištění ale ještě příliš neumí. Zapomínají si ho totiž pravidelně aktualizovat, například po rekonstrukci domu nebo bytu. Problémy často nastávají i případě, kdy si lidé pořizují nové bydlení na hypotéku.
Pan Karel zdědil na venkově po své babičce dům z padesátých let. „Během pěti let jsem postupně zrenovoval střechu a fasádu, vyměnil dřevěná okna za plastová, udělal novou podlahu i s vytápěním a přistavěl garáž,“ vyjmenovává pan Karel.
„Celá rekonstrukce stála bezmála 1,2 milionu korun. Nenapadlo mě, že se zvýšení hodnoty domu z původních 1,8 milionů na 3 miliony Kč musí zaznamenat i do pojištění nemovitosti,“ dodává pan Karel.
O této změně neinformoval ani pojišťovnu a nezvýšil si pojistné krytí. Že se jedná o chybu, si uvědomil ve chvíli, kdy byl dům zasažen velkou vodou a byl kompletně vyplaven, podmáčen a určen prakticky k demolici. Vzhledem k tomu, že byla nemovitost podpojištěná, dostal pan Karel od pojišťovny jako náhradu škody pouze necelý 1 milion Kč.
„Podpojištěný je ten, kdo má uzavřenou pojistnou smlouvu na nižší částku, než je skutečná hodnota jeho majetku. Podpojištění může vzniknout úmyslným uvedením nesprávných údajů, nejčastěji je ale na vině stará smlouva s neaktuálními údaji. Stejně jako v případě pana Karla, který si pojistku po rekonstrukci neaktualizoval,“ vysvětluje Martin Ždímal, technický a produktový ředitel služby RIXO.cz.