Starat se o své pojištění Češi ještě příliš neumí. Zjistili jsme, že 6 z 10 majetkových smluv je podpojištěných. Nemovitost průměrně o 1,8 milionu Kč a domácnost o 200 tisíc Kč.

Podpojištěný je ten, kdo má uzavřenou pojistnou smlouvu na nižší částku, než je skutečná hodnota jeho majetku. Když dům například dostane novou fasádu a domácnost novou kuchyň, může to zvýšit jeho hodnotu o stovky tisíc korun .„Zjistili jsme, že 65 % našich klientů má podpojištěnou nemovitost a zhruba stejně je to i u domácností. Běžně ve smlouvách nacházíme hodnoty, které už dávno neplatí. Domácnosti jsou podhodnocené průměrně o 40 % a nemovitosti dokonce o 60 %,“ komentuje situaci Martin Ždímal, technický a produktový ředitel služby RIXO.cz.

Důležité je si říci, jak jsme k těmto údajům přišli. U nemovitostí zkoumáme údaje z katastru a fotografie dostupné na Google mapách. Ty potom párujeme s aktuálními cenami výstavby nemovitostí. U domácnosti porovnáváme pojistnou částku s obdobnými domácnostmi a metodikou České kanceláře pojistitelů,“ vysvětluje Martin Ždímal.

Nejhůře pojištěný majetek tzn. špatně nastavené smlouvy mají lidé v Královéhradeckém a v Karlovarském kraji. Naopak k nejméně problematickým regionům patří Vysočina a Zlínský kraj. 

Češi průměrně za pojištění majetku platí 2 až 3 tisíce korun ročně. Nejvíce ve Středočeském kraji a v Praze, nejméně v Ústeckém, Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Průměrné stáří majetkových smluv, které jsou do služby RIXO.cz nahrány, je 5 let. 

Smlouva si zasluhuje revizi každé roky

Podpojištění může vzniknout úmyslným uvedením nesprávných údajů, nejčastěji je ale na vině stará smlouva s neaktuálními údaji. „Podpojištění je velmi nebezpečné, což si lidé uvědomí až ve chvíli, kdy dostanou od pojišťovny jen zlomek ceny majetku, o který přišli. Pokud je například dům v hodnotě 4 milionů korun pojištěn pouze na 2 miliony a stane se pojistná událost, může pojišťovna zkrátit pojistné plnění až na 1 milion korun,varuje Martin Ždímal.

Vyřešit podpojištěnost lze online

Vyvarovat se chybám v pojištění už se dnes lidé mohou tak, že si nechají svoji smlouvu zdarma zkontrolovat na internetu. „Ověřit si smlouvu u nás dokáže opravdu každý a díky pár minutám, které tomu věnuje, může ušetřit spoustu peněz a nepříjemností při řešení škod,“ říká Martin Ždímal. 

Služba přidělí každé smlouvě tzv. RIXO index, číslo na stupnici od 1 do 10, kterým říká, jak je kvalitní. „Pokud smlouvě přiřadíme RIXO index například 5,6, říkáme tím, že dosahuje 56 % kvality nejlepšího majetkového pojištění na trhu, které odráží nároky a potřeby klienta. V takovém případě doporučíme lepší řešení, protože je velká pravděpodobnost, že na trhu aktuálně existuje kvalitnější pojištění za srovnatelnou cenu,“ říká Martin Ždímal. Klient tak hned ví, v čem by bylo nové pojištění lepší než to současné. 

Zároveň smlouvy digitalizuje, aby byly dostupné online a na jednom místě. Odpadá tak starost mít je doma v šanonech. „Pomáháme lidem vylepšit jejich smlouvy a udělat jim pořádek v pojištění. Zkontrolujeme smlouvy od jakékoliv pojišťovny. Nové pojištění dovedeme nabídnout od velké části pojišťoven na trhu,” dodává Ždímal.

Jsme online pojišťovací služba, která zajistí, že jsou naši klienti vždy správně pojištěni. Klademe si za cíl správu pojištění zjednodušit, zpřehlednit a zefektivnit. Klient si u nás může také sjednat nové pojištění.